Tuesday, July 20, 2010

Vertrek

Morgen vertrek ik naar Mwanza. De vlucht is rond 10 uur 's morgens.
Het voelt nog niet als een echte reis, maar dat is omdat ik in Tanzania blijf denk ik.

Er is een klein min puntje. De laatste 2 weken heb ik enkele verhalen gehoord van gasten bij mij die tijdens hun reis door Tanzania beroofd waren van hun spullen. Een keer door een overval en een andere keer door diefstal uit de hotel kamer.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2! Ik heb nu besloten mijn mooie nieuwe kleine laptop NIET mee te nemen. Ik heb de laptop vooral gekocht voor mijn reis naar India en ik zou het toch wel heel erg vervelend vinden als ik straks in India zonder zou zitten. Ik verwacht ook in lokale hotels zonder kluis te slapen. Ik heb ook overwogen mijn mooi fototoestel thuis te laten, maar dat vind ik wel weer heel erg toegeven aan de angst. Ik heb een soort van draagbaar kluisje en daar past het fototoestel in, dus ik waag het er op.

Het betekent wel dat ik minder op deze site te vinden zal zijn dan ik oorspronkelijk gepland had.
De eerste dagen zit ik nog in de bewoonde wereld. Eerst 2 dagen in Mwanza en dan 3 dagen in Speke Bay Lodge (www.spekebay.com). De lodge is aan het Victoria meer, vlak bij de west gate van de Serengeti.

Het is zo leuk dat ik bij Speke Bay het gevoel heb dat ik bij vrienden ga logeren.
Ik heb de eigenaren nog nooit ontmoet, maar het zijn ook Nederlanders. Melanie, die samen met haar man de eigenaar van deze lodge is, belde mij direct op nadat ik geboekt had en we zaten meteen als goede vriendinnen met elkaar te kletsen. Zij zitten al 13 jaar in Tanzania. In Nederland zouden we elkaar waarschijnlijk nooit ontmoeten en indien toch, elkaar misschien niets te melden te hebben, maar het hebben van een hotel in Tanzania schept meteen een band. Ik heb er echt zin in om daar even een paar dagen in de natuur uit te blazen. Zonder computer, dus helemaal onthaasten.

Na Speke Bay wil ik naar Ukerewe eiland. Dit is een eiland in het Victoria meer. Toen ik in Nederland was heb ik de documentaire serie van Paul Rosenmuller in Afrika op TV gevolgd en hij was ook hier. Zag er heel interessant uit. Niet veel te beleven waarschijnlijk, maar heel oorspronkelijk Afrika. En misschien ben ik daar naar op zoek?

Ik heb toevallig de laatste weken een paar keer zitten vertellen over mijn eerste bezoek aan Afrika (Congo, toen Zaire) ongeveer 35 jaar geleden. Dat bezoek aan mijn tante Jannette, die daar toen woonde en nu bijna 93 is, heeft heel veel indruk op mij gemaakt.

Maar voor ik daar ben, eerst nog even 2 dagen luxe in Mwanza en 3 dagen relaxen in Speke Bay.

Ik hoop af en toe een internet cafe te kunnen bezoeken om wat te schrijven, maar foto's zullen waarschijnlijk pas later komen.

No comments: