Wednesday, July 28, 2010

Op weg naar Speke Bay Lodge

Als je "off the beaten track" rondreist heb je ergens het gevoel dat je wilt reizen zoals de lokale mensen. Dat kan nooit als je in Afrika reist. Je kleur verraad je. In cognito reizen is er niet bij. En waarom zou je dat willen?

Reizen in Afrika is moeilijk, maar vaak is het ook weer heel gemakkelijk. Als je op een busstation aankomt (in dit geval Igoma, ca. 8 km buiten Mwanza), stormt er meestal een aantal knullen op je af. Je eerste reactie is dat je hen van je af wilt slaan. Slimmer is het echter om dat niet te doen, maar om een van de mannen uit te kiezen om je te helpen. Je kiest degene die het meest helder uit z'n ogen kijkt en je aardig lijkt. De rest druipt dan meteen af en de winnaar is je van dienst. Zo word ik op het busstation goed geholpen en beland ik na veel heen en weer geloop in een busje dat de goede kant op lijkt te gaan.
Voordeel van Mzungu (vreemdeling) zijn is nu dat ik de beste plek krijg in de bus, voorin naast de chauffeur. Zodoende heb ik een prachtig uitzicht tijdens de 4 uur durende rit. Heel erg veel is er niet te zien, maar de dame die rondloopt met een naaimachine op haar hoofd had ik niet graag willen missen.

No comments: