Thursday, July 29, 2010

Reizen op z'n Afrikaans

Inmiddels weet ik hoe reizen gaat in Afrika....
De reis van Speke Bay naar Ukerewe zou normaal gesproken binnen een halve dag moeten lukken, echter..... Volgens planning stond ik om 8 uur 's morgens weer bij de weg voor de bus naar Bunda. Een mooie rit van ca. 40 minuten, maar eerst een half uur moeten wachten op een bus.
De weg komt langs Serengeti National Park. Ik zat opgevouwen in een hoekje, maar wel aan de goede kant van de bus, waardoor ik het geluk had in de buurt van het park een baboon en een groep zebra's te zien.
In Bunda moest ik van bus wisselen en hier begon de reis pas echt. Uiteraard hier weer een uurtje wachten voor de bus vertrekt (als de bus vol is). Niets aan de hand. Helaas een slechte plek dit keer, met grotendeels afgeplakte ramen waardoor er niets te zien valt.
Na ca. een half uur rijden begeeft de bus het. De chauffeur duikt onder de bus. Iemand anders gaat er ook bij liggen. Nog iemand gaat zich er mee bemoeien. Iedereen blijft rustig in de bus zitten, alsof er niets aan de hand is.
Inmiddels weer 15 minuten later geeft men het op en wordt er besloten dat er een andere bus moet komen. Iedereen stapt in alle rust uit en alle passagiers gaan gelaten aan de kant van de weg zitten. En nu maar wachten. Het enige wat je kunt doen, is je er bij neer leggen en rustig blijven. We wachten bijna anderhalf uur op de speciaal gezonden bus. En dan verwacht je dat die bus leeg aankomt, maar nee, dat zou zonde van de ruimte in de bus zijn natuurlijk. Dus worden wij in een al half volle bus er bij gepropt. Dit keer heb ik weer het voordeel van Mzungu zijn en mag ik voor in de bus plaats nemen. Vanwege mijn mooie plek krijg ik wel een baby op schoot geworpen en zo zijn we de daarop volgende 3 uur verder gereden. Heerlijk genoten van het prachtige uitzicht en net als de overige passagiers, geen onvertogen woord van mij. Kunnen we ons dit in Nederland voorstellen?
Aangekomen bij de boot waren we natuurlijk te laat voor de boot van half 2. Uiteindelijk kunnen we met de boot van half 4 oversteken en kom ik om ca. half 6 in Nansio, de enige plaats van Ukerewe, aan. Pfff, wat een dag.

No comments: