Thursday, July 29, 2010

Ukerewe

Ukerewe is het grootste eiland in het Victoria meer en het is fantastisch!
Ik heb m'n intrek genomen in het duurste hotel van het eiland, het Monarch Gallu Beach Hotel, maar daar heb ik dan wel de goedkoopste kamer. Het moet natuurlijk niet al te gek worden. Ik neem dus genoegen met een kamer met badkamer (met soms water, soms niet kom ik later achter), fan en TV en dit alles voor 10 dollar per nacht, inclusief een goed ontbijt dat niet onder doet voor hotels waar ik 60 dollar per nacht betaalde.

Het hotel heeft ook nog een strandje met restaurant aan het Victoria meer. Volgens mij ben ik op het moment de enige Mzungu toerist op het hele eiland. Kinderen zijn nog niet gewend aan toeristen en zwaaien enthousiast en de meeste vragen (nog) niet om geld. Veel ouderen, vooral opgeschoten jeugd, doen dat wel.
Maar de sfeer is goed hier. De meeste mensen groeten en verwachten niets dan vriendelijkheid of een kort praatje terug.

Het Victoria meer is overal zichtbaar en dient vele doelen. Overal staan mensen in het meer zich uitgebreid te wassen. De vrouwen doen ondertussen ook de was of afwas en nemen op weg naar huis nog een emmer water mee om het huis schoon te maken en misschien zelfs te koken, maar dat laatste weet ik niet zeker. Ik heb nl. ook een bron gezien waar water gepompt kan worden. Dit is waarschijnlijk schoner, maar zilt water.
Ik zou hier alles wel willen fotograferen, vooral daar waar de vrouwen in hun kleurrijke kitenge aan het wassen zijn, maar ik weet dat dat niet zo op prijs gesteld wordt.

Het eerste wat hier in Nansio opvalt is de hoeveelheid bars. Lopend van het bus station naar het hotel zie ik al gauw minimaal 6 bars. De volgende dag ontdek ik er nog veel meer en dat allemaal in een klein dorp. Er wordt hier bovenmatig veel gedronken. Vooral door mannen, maar ik zie 's morgens rond 11 uur ook enkele vrouwen al gezellig aan een biertje zitten. De prijs van een biertje is hier weliswaar de helft van de prijs in Zanzibar (hier ca. 1 dollar), maar toch nog veel als je slechts ca. 50 dollar per maand verdient en daar een gezin van moet onderhouden. Ik kom regelmatig dronken mannen tegen en die zijn hier nog vervelender dan elders op de wereld. Mede hierdoor waag ik me 's avonds in het donker niet op straat, wat ook niet nodig is, want het hotel heeft ook het lekkerste terras om 's avonds te eten.
Ze hebben maar 2 gerechten op de niet geschreven kaart, Tilapia en kip, maar voor 2 dagen is het prima te doen.

No comments: