Friday, July 30, 2010

Terug in Mwanza

Na een heerlijke boottocht van 3 uur over het Victoria meer weer terug in Mwanza.
Al eerder viel me verschillen op tussen Mwanza en Zanzibar, maar er is nog een groot verschil. In Zanzibar vragen mensen keer op keer geld aan me. In Mwanza vragen mensen werk. Ook in de conversaties valt het op dat Mwanza meer in het teken van werken staat. In Zanzibar begint een gesprek altijd met "Hoe gaat het". In Mwanza wordt dan gevraagd "Hoe gaat het op je werk". Een keer vroeg iemand mij zelfs als eerste vraag: "Waar werk je tegenwoordig".

Dit keer heb ik voor mijn verblijf een ander hotel uitgekozen en ook hier alles prima in orde. www.isamilolodge.com. Een stukje buiten het centrum, maar op loopafstand van Treehouse www.streetwise-africa.org/treehouse, een B&B dat geld genereerd om straat kinderen in Mwanza te helpen. Ik ben er langs geweest en ben blij te horen dat ik iets kan doen. Ik heb beloofd kinderboeken in Kiswahili op te sporen en aan hen op te sturen. De kans is nl. groot dat ik in Zanzibar en/of Dar es Salaam meer boeken kan vinden dan in Mwanza te vinden zijn.

Ik schreef het al eerder: toeval bestaat. In Treehouse kom ik zowaar een bekende tegen, een leuke Canadese vrouw,Karen, en zij neemt net als ik die avond ook de boot naar Bukoba. Dat is echt heel gezellig en het geeft ook een vertrouwd gevoel niet alleen te zijn.

De boot is fantastisch! Eindelijk een keer een cruise schip gevoel. Ik heb mijn eigen (slaap)cabin en Karen deelt een cabin met een leuke Keniaanse vrouw. Er is alles op de boot: een restaurant, een bar, toiletten uiteraard en zelfs een douche.
We vertrekken prompt 9 uur 's avonds en komen 's morgens rond 6 uur aan. We hebben eerst nog even een biertje gedronken en om 10 uur slapen. Het was even wennen, maar uiteindelijk heb ik tot ca. 5 uur 's morgens goed geslapen.
Om 7 uur ben ik alweer ingecheckt in een simpel hotel (Yaasila lodge), weer aan het Victoria meer.

No comments: