Saturday, January 15, 2011

Weer thuis

Het lijkt na m'n laatste bericht alsof ik gestrand ben op Ssese Islands.
Ik kan jullie gerust stellen, dat is niet gebeurd.
Na een kort vervolg van mijn reis via Entebbe en Kampala ben ik weer veilig en gezond in Zanzibar aangekomen.
In Entebbe heb ik de dierentuin bezocht en dat is echt een aanrader.
Voor het eerst van m'n leven een neushoorn gezien en dat was indrukwekkend.

In Kampala heb ik gelogeerd bij Pascal. Pascal is een art-teacher op de internationale school daar en ken ik uit de tijd dat hij in Zanzibar woonde. Sommige van jullie hebben hem misschien op de Vlaamse TV gezien. Er is lang geleden een aflevering gemaakt van Pascal en zijn toenmalige vrouw Anita in een serie. Soort van Grenzeloos verliefd.
Pascal heeft zich afgelopen jaar heel actief ingezet tegen het ritueel offeren van kinderen, wat in Oeganda helaas nog heel vaak voorkomt.


Zie ook:
www.bloggen.be/stopchildsacrifice/
www.facebook.com/group.php?gid=372106871414

Kampala is een grote stad. Ik ben gewend alles te lopen. In Zanzibar natuurlijk, maar in Dar es Salaam is het centrum ook niet zo groot. Kampala echter is voor mij heel onoverzichtelijk en volgens mij heb je hier echt een auto nodig om aangenaam te kunnen leven.
We zijn dan ook veel met de auto op stap geweest en hebben een keer in het hotel van Els de Temmerman gegeten.
Els de Temmerman kende ik als correspondent Oost Afrika voor de NOS en als bevlogen redder van kindsoldaten in Oeganda.
Een dagje met Annet, de vriendin van Pascal de stad in geweest en veel tempels bezocht.
Eerst de Baha'i tempel. Hoewel de locatie en het uitzicht heel mooi zijn (de tempel staat op een heuvel), vonden we de tempel een beetje tegenvallen.


De tocht er heen was wel een avontuur. Eerst met een bus, vervolgens een ander busje en het laatste stukje met z'n tweeën achterop een bodaboda (=brommertje dat als taxi gebruikt wordt). Het woord bodaboda komt van border. Vroeger werden deze brommertjes veel gebruikt om spullen over de grens te smokkelen, vandaar.
In de stad hebben we nog 2 Hindoe tempels bezocht. Altijd leuk een Hindoe tempel, met al die vrolijke kleuren en de openheid van de religie. het leukste van alles was echter te zien hoe Annet, geboren en getogen in Kampala ineens nieuwe stukjes van haar eigen stad leerde kennen.

Samen met Pascal nog bij een Indier langs geweest, "de brigadier" die een prachtig guesthouse heeft in Kampala, ook al op een heuvel met mooi uitzicht. Het guesthouse staat eigenlijk altijd leeg en men zoekt nog een manager. Het was heel verleidelijk.... De brigadier is een aanbiddelijke man, maar wel heel erg aanwezig en of dat het managen mogelijk maakt? Ik heb al de ervaring met Maruhubi Beach Villas, dus heb ik het maar even aan me voorbij laten gaan.

En toen was het weer tijd om naar huis te gaan. Geen afzien in wankele busjes of schommelende bootjes, maar gewoon een vliegticket gekocht en naar ruim een uur vliegen weer veilig aangekomen in Zanzibar.

No comments: