Saturday, January 22, 2011

Pemba

Pemba is het kleinere zusje van Zanzibar. Toerisme is er nog nauwelijks, maar er wordt nu wel geïnvesteerd in toerisme, dus over 10 jaar kan het er totaal anders uitzien.
Ik ben met de boot van Zanzibar naar Pemba gegaan. De boot zou om 9 uur vertrekken, maar daaraan vasthouden is erg moeilijk in Zanzibar, dus het werd 10 uur.
Toch was ik al om half 1 op Pemba en dat was een enorme meevaller, want een vorige keer dat ik Pemba heb bezocht hadden we een storm onderweg en deden we er ruim 5 uur over. Ondanks dat het nu veel sneller ging, toch weer heel veel zieke mensen op de boot. Ik heb daar gelukkig nooit last van. Dat wil zeggen, niet van ziek worden, wel van die kotsende mensen om mij heen.

De eerste nacht geslapen in Panorama Beach Guesthouse, vlak bij de boot. ´s Middags een stukje het dorp in gelopen. Heel veel kinderen. Een beetje gezin in Pemba bestaat uit minimaal 6 kinderen. Maar de kindjes zijn wel vrolijk en spreken een aardig woordje Engels. Onderweg hoor ik het heel veel: ¨Good morning teacher. What is my name?¨ Een vraag die normaal gesproken moeilijk te beantwoorden is, maar op Pemba valt dat mee. De helft van de jongetjes heet Ali, dus je kunt een gokje wagen. Maar ik neem aan dat ze mijn naam willen weten, geen idee waarom, want ze kunnen het toch niet uitspreken, laat staan onthouden.
Ook willen alle kinderen op de foto, zonder er geld voor te vragen en dat is het grote verschil met Zanzibar, maar zal zeker ook veranderen als er meer toeristen komen.

De volgende dag na een mooie tocht, 45 minuten taxi en half uur met de boot, aangekomen op Pemba Lodge. www.pembalodge.com.
Hier kan ik 2 dagen relaxen op het rustigste strand van Zanzibar met het witste poederzand dat ik ooit heb gezien.


Pemba Lodge is op een klein eiland in het zuiten van Pemba. De lodge is nog maar pas open en er zijn 4 kamers klaar. Ik was de enige gast en hoewel alles goed in orde was, leek het toch of er niet helemaal op gasten gerekend was. De eerste dag kon ik voor diner kiezen uit tonijn met rijst OF friet en tonijn met rijst EN friet. Voor de volgende dag stond spinazie op het menu. Voor lunch spinazie met rijst en voor diner spinazie met friet. Ook nog zonder spinazie.
De eerste dag heb ik de voorraad Kilimanjaro bier er door heen gejaagd. De dag erna de voorraad bier van een ander merk. Gelukkig had ik niet iemand meegenomen...

De kamer is overigens fantastisch. Mooi groot bed, eigen badkamer en lekker terras.

Heerlijk wakker worden en vanaf het terras van je kamer de zon zien opkomen. Prachtig.

No comments: