Friday, January 28, 2011

Tanga

Tanga is een stadje in het noorden van Tanzania en net als Zanzibar aan de Indische Oceaan. Er is een station, maar een trein komt er nooit meer.


Ik ben er vanuit Pemba heen gevlogen. Heb m'n intrek genomen in Ocean Breeze Hotel, midden in het centrum direct bij de markt. De locatie is prima, maar het hotel is niets. Totaal verlopen. Nou kun je voor 12.000 shilling (ca. 6 euro) natuurlijk ook niet veel verwachten en in die zin viel het misschien nog wel mee. Ik kom om 4 uur aan, dus niet veel tijd te besteden. In de supermarkt kijk ik m'n ogen uit. Wat ze hier allemaal niet verkopen. Nederlandse kaas, Tanzaniaanse kaas, echte Indiase paneer (geschikt voor vegetariƫrs staat er op) en een hoop andere spullen die ik in Zanzibar allemaal mis.
Er blijkt een Indiaas restaurant te zijn in Tanga en dat is eigenlijk ook zo'n beetje de enige plek waar je fatsoenlijk kunt zitten in de stad. Om 6 uur daar neergestreken. Het eten was wel ok, maar geen vergelijk met het Indiaas eten in Zanzibar. Wel was het heel gezellig. Ik kom enkele mensen tegen die al maanden in Tanga werken. We hebben samen gegeten en een gezellige avond gehad.
Ik besluit nog een dagje langer in Tanga te blijven. Het bevalt me wel en ik heb eigenlijk nog niets van het stadje gezien. Het Ocean Breeze Hotel was prima voor 1 nacht, maar een 2e nacht is wel een beetje veel van het goede. Ik verhuis naar, geloof het of niet: Pope Paul II Lodge. Dit Guesthouse is van de Tanga Parochie en staat naast de R.K. Kerk. Klinkt misschien allemaal niet zo, maar het is prachtig gelegen aan het water. M'n kamer is schoon en heeft een balkon met zeezicht. Wat wil je nog meer. Overdag lekker in het stadje rondgelopen. Verschillende mooie koloniale gebouwen, de meeste helaas verwaarloosd.


Ooit is Tanga een bloeiende industriestad geweest. In de omgeving werd heel veel sisal verbouwd en de Duitsers hebben de stad verder ontwikkeld.
Het museum zou de moeite waard kunnen zijn om te bezoeken. Het is helaas gesloten. Het zou open moeten zijn van 9.00 tot 12.00. Ik sta om half 11 voor de deur. Er zitten 2 dames in een kantoortje en zij vertellen mij dat de meneer van het museum er nog niet is. Ik moet maar even wachten, want hij zal vast snel komen. Hoezo, heeft hij dat laten weten? Nee, dat niet, maar hij komt vast snel. Hoe weten jullie dat? Ik ben maar niet blijven wachten. Heb m'n telefoonnummer achtergelaten voor het geval hij nog zou komen, maar niets meer gehoord.
's Middags een lange wandeling gemaakt langs de kust weg. Tot aan de jacht club. Ik dacht daar wat te eten, maar het blijkt zo'n opgeklopte toestand daar, dat ik er geen zin meer in heb. Ik moet nl. ook entree betalen omdat ik geen lid ben. Dus eerst betalen om er te mogen zitten om wat te eten. Ja, dan heb ik al niet zo'n zin meer.
's Avonds weer in het zelfde restaurant gegeten. Zaterdag avond. Alle expats en alle toeristen die in Tanga zijn lijken hier te komen. Weer een gezellige avond en op tijd m'n bed in zodat ik morgen op tijd kan vertrekken naar Lushoto.

No comments: