Friday, January 28, 2011

Weer op temperatuur

Terug in Lushoto begin ik weer op de juiste temperatuur te komen. Lushoto ligt ook nog in de bergen, maar op een aangename hoogte waardoor het wel afkoelt 's nachts, maar niet zo ijzig koud wordt. Dit is de plaats waar veel toeristen naar toe gaan om te wandelen. Ik was dat ook van plan, maar omdat ik nauwelijks mijn benen kan bewegen van de spierpijn lukt dit niet meer.
Waar ik al vaak van gehoord had en ook graag naar toe wilde is Irente Farm.
Op deze boerderij wordt de lekkerste kaas van Tanzania en omstreken gemaakt. Voor 6.000 shilling kun je hier lunchen en dat is een lekkernij! Vooral veel kaas!


Als slaapplek heb ik dit keer weer voor de Katholieken gekozen. In Tanga is het me zo bevallen, dat ik nu weer in het guestshouse van de kerk slaap. Hier valt het echter een beetje tegen. De kamer is erg klein en niet super schoon. Warm water is er, maar ik kan alleen kiezen tussen erg koud of erg heet. Mengkraan hebben ze nog niet van gehoord. Er is wel een grote tuin en ik heb lekker geslapen en daar gaat het toch om. Vorige keer heb ik in Lawns Hotel geslapen www.lawnshotel.com. Een hotel van een oude Griek, op een mooie plek met prachtige tuin, maar Tony heeft helaas geen energie meer om het hotel te onderhouden.
Het is vlak bij de Katholieke kerk en zondagochtend heb ik nog een klein stukje van de mis meegekregen. Ik kwam ca. 10 minuten voor het einde van de mis en dat vond ik wel een hele goede planning. Op een gegeven moment liep iedereen naar buiten en ging men in een kring op het plein voor de kerk staan. De vrouwen aan de ene en de mannen aan de andere kant. Er werden toen een paar dingen per opbod verkocht. O.a. eieren. Ik snapte er niet veel van, maar de mensen lachten en er werd geboden. Op het laatst was er nog een slotwoord van de priester en toen ging iedereen elkaar handen schudden en was het afgelopen. Heel mooi om te zien, iedereen in 's zondagse kleren zoals wij dat vroeger ook hadden.

No comments: